DerbyLove testar Roller Derby Athletics – pass 1: Fresh Meat Injury Prevention Workout!

Vi har pratat en del off-skate här den senaste veckan. Off-skate är ett ämne som stöts och blöts i olika forum hela tiden. Måste man träna utöver derbyn? Har off-skate ett självändamål eller är det bara ett nödvändigt ont för att orka rulla? Och HUR ska man träna off-skate bäst för att bli en bättre derbyspelare?

För den sista frågan finns ett enkelt svar: använd passen på RollerDerbyAthletics.com! Det är en sida som drivs av en derbyspelare, för derbyspelare just med fokus på att träna för att stärka kroppen för att kunna spela roller derby. Så, nu tänkte vi testa. Från ena änden till den andra ska vi träna oss igenom passen på RollerDerbyAthletics.com! Planen är att testa ett pass i veckan och rapportera här på torsdagar. Vi har tjuvkikat på några och inser att vi har en minst sagt svettig resa framför oss. Svettig med häftig! Häng gärna på!

Första passet

Detta passet heter Fresh Meat Injury Prevention Workout och är ett grundläggande styrkepass med stort fokus på ben och bål. Det enda som görs för överkroppen är ett gäng armhävningar. Passet i sig är ganska kort och passar utmärkt att ha som rutin att göra varje dag, alternativt göra i anslutning till ett konditionspass. Det går annars att köra det flera varv, då är det riktigt jobbigt.

Elin provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Jag gjorde passet två varv. Jag hade högt flygande planer på att köra fyra men pga anledningar så blev det inte så. Och det var nog så jobbigt ändå! Två varv tog ungefär 35 minuter i anspråk. Det kändes lite grundläggande, men som nybörjarpass är det nog perfekt. Framförallt om en vill fokusera på att bli stark för att spela derby!

Favoritövning?
Tåhävningar i en squat var absurt jobbigt och effektivt. Jag gillar övningar som aktiverar fler delar av kroppen och här fick verkligen hela benet jobba hårt!

Hatövning?
Ja eftersom det inte ingick några burpees (puh) så måste jag nog säga de där konstiga x-hoppen en skulle göra på slutet. Jag blev mest förvirrad. Och höll på att trilla.

Vad är du mest nöjd med?
Att jag gjorde det trots att det var typ mitt i natten. Och att jag gjorde alla armhävningar på tårna!

Skulle du göra det igen?
Nej. Men mest för att jag redan har egna träningspass som jag använder. Däremot kan jag nog tänka mig att ta ett par övningar och peta in i min ordinarie träning.

Skulle du rekommendera det till en vän?
Ja, särskilt om vännen faktiskt är fresh meat! Eller om hen i fråga inte har styrketränat alls tidigare.För dem är det ett utmärkt pass!

Vad ger du passet för betyg?
Tre skates av fem möjliga!

Kain Saw provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Allmänt ett bra basic träningspass för att stärka benmusklerna. Jag hade sån träningsvärk i benen att jag bara gjorde ett varv, trots planer för fler. Lite dumt att det är så många hopp, känns som om att jag stör grannarna under.. Passar således inte att göra hemma hos mig.

Favoritövning?
Sumosquats var en ny grej för mig, väldans kul! Satsar mycket på squats för att få starkare ben nu, så kul med tips på hur en kan variera dem.

Hatövning?
Sidoplanka, usch vad svag jag känner mig!

Vad är du mest nöjd med?
Att jag faktiskt nästan fick till sidoplankorna.

Skulle du göra det igen?
Eventuellt, skulle nog plocka ut några övningar och minska hoppandet. Passar nog bra som pass att variera annan träning med.

Skulle du rekommendera det till en vän?
Helt klart till fresh meats, passet jobbar med de muskler jag hade ont i i början av rullandet. Bra som ett basicpass.

Vad ger du passet för betyg?
3 skates av fem möjliga!

IMG_20140205_230032IMG_20140206_164458

Två trötta derbyloverz och en katt

Leave a Reply

  

  

  


× fyra = 24

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge