DerbyLove testar Roller Derby Athletics – pass 2: Skater’s Choice Workout

Välkomna till DerbyLoves träningsutmaning där vi tränar oss igenom ett pass från Roller Derby Athletics ”varje vecka”. Men ja, som ni kanske märkte så kom det inget pass förra veckan. Vi hamnade ur fas och hade annat för oss. Men nu så, nu har vi köttat oss igenom ett riktigt svettigt pass.

Pass nummer 2

Detta passet heter Skater’s Choice Workout och är ett intervallpass med mycket puls och helkroppsfokus. Intervallerna är 30 sekunder med 10 sekunder vila. Det är fyra styrkeövningar som varvas med en pulshöjande övning. Hela kalaset körs 3 varv vilket blir 16 svettiga minuter. Styrkeövningarna är:

  • Jumping squats
  • Praying Mantis Plank
  • Side plank burpees
  • speed skaters

Övningarna varvas i första hand med en sprint, men om man som vi var inne kan man välja andra pulshöjande övningar som tex 5 burpees eller 30 höga knän. Tanken är att ju snabbare du gör den pulshöjande övningen desto mer får du vila.

Elin provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Frikkin amazeballs! Jag valde trots mitt hat för dem att göra burpees hälften av de pulshöjande intervallerna, vilket var riktigt riktigt jobbigt. Andra halvan gjorde jag höga knän istället vilket var nog så jobbigt det också. I övrigt var det riktigt bra övningar, lätt ett favoritpass! Fast lite kort.

Favoritövning?
Jumping squats såklart, pratar mig blå om jumping squats. Men de är ju så bra. Jag gillade även praying mantis plank, den gör jag definitivt om! Även side plank burpee var bra, definitivt en bra variant av burpee.

Hatövning?
Ptja, den enda som finns kvar är ju speed skaters slidesen, men jag vill inte säga att jag ogillade dem, de var bara ganska tråkiga.

Vad är du mest nöjd med?
Att jag kom till skott till slut. Och att jag utmanade mig själv och körde riktigt många burpees innan jag bytte till höga knän.

Skulle du göra det igen?
Definitivt! Kanske skulle jag bygga ut det med några övningar till så det inte blir så kort. Men å andra sidan var det 16 riktigt bra minuter, och det är väldigt värt det också!

Skulle du rekommendera det till en vän?
Definitivt!

Vad ger du passet för betyg?
Fem skates av fem möjliga!

Kain Saw provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Superkul pass som fick upp pulsen rejält med en gång. I videon fanns tydliga instruktioner vilket var bra då det var flera övningar var nya. Jag hade återigen problem med att det var mycket hopp, grannarna under lär börja undra vad jag håller på med.

Har en dryg skada i handen som aldrig riktigt vill läka, så alla övningar där handleden belastas blir ett problem.

Favoritövning?
Är fortfarande helt kär i squats så jumping squats var en kul variation. Har varit dålig på att göra squats senaste veckan så det var en bra påminnelse!

Hatövning?
Side plank burpees fick mig bara att känna mig osmidig och jag fick nog inte till dem på rätt sätt.

Vad är du mest nöjd med?
Att jag gjorde en del av passet trots att jag hade ont i handen. Lyckades inte göra hela programmet då jag fick för ont.

Skulle du göra det igen?
Ja! Det var ett väldigt kul pass och jag gillar att det var ganska kort. Det ökar chanserna att jag får det gjort hemma. Kan tänka att det är kul att göra utomhus så att en får med springdelen också.

Skulle du rekommendera det till en vän?
Oh ja, det var ett riktigt kul pass!

Vad ger du passet för betyg?
Fyra skates av fem möjliga! Minus ett poäng för att övningarna var rätt krångliga att förstå för en nybörjare som mig.

20140216_115307-1

Leave a Reply

  

  

  


3 × = arton

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge