DerbyLove testar Roller Derby Athletics – pass 4: Killer Core 250 Workout

Välkomna till DerbyLoves träningsutmaning där målet är att träna oss igenom ett pass från Roller Derby Athletics varje vecka. Förra veckan testade vi ett riktigt jobbigt pulshöjarpass som heter Booster Juice Workout. Den här gången har vi gjort ett kort, men ack så effektivt, corepass.

Pass nummer 4 – Killer Core 250 Workout

Passet vi körde den här veckan heter Killer Core 250 Workout och är ett corepass på totalt 250 repetitioner. Varannan övning är höga knän vilket också ger lite flås till passet. Passet innehåller mountain climbers, sidoplankor, en kombinationsövning ”Rollover + Vee situp” och double leg-ups.

Elin provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Lagom. Ett inte allt för jobbigt corepass helt enkelt. Bra upplägg! Viktigt att tänka på att verkligen få upp knäna ordentligt genom hela passets höga knän, det blev lätt att jag tappade dem mot slutet och det märktes direkt att magstödet försvann då.

Favoritövning?
Jag gillade den sista, double leg-ups. Jag gjorde den på gymmet, dvs utan stolar men i en ”ställning” (va tusan säger man!?!?) med en bosuboll i ryggen. Den var jobbig och åsm. Den gör jag om!

Hatövning?
Jag tyckte kombinationsövningen med att rulla runt och göra en v-situp var svår att få till, jag kanske låter tjatig men jag gillar inte övningar som jag inte sätter teknikmässigt – jag tror de skadar mer än gör nytta.

Vad är du mest nöjd med?
Att jag orkade göra det efter ett fett jobbigt intervallpass.

Skulle du göra det igen?
Ja, absolut. Kanske byter ut några övningar och förlänger det. Jag kan absolut tänka mig att jag gör det i anslutning till ett löppass igen, det var verkligen ett bra pass att kombinera med ett tuffare konditionspass.

Skulle du rekommendera det till en vän?
Ja! Skoj med lite coreövningar som inte bara är situps. Bra upplägg att varva med höga knän.

Vad ger du passet för betyg?
Fyra skates av fem möjliga!

Kain Saw provar

Hur var ditt allmänna intryck av passet?
Var mycket pepp på passet men det levde inte riktigt upp till mina förväntningar, inte så jättekul. Jag var som vanligt tvungen att modifiera vissa övningar för att inte belasta handen, men näe, fick aldrig till något flyt. Och sista övningen då det var dags för att rulla fick jag inte plats då hade jag rullat på hen som gjorde sit ups bredvid mig på gymmet.

Favoritövning?
Mountain Climber, det var nästan så att jag fick till den ordentligt för första gången. Alla små framsteg är värda att fira!

Hatövning?
Alltså, jag ogillar sidoplankor. Ogillar starkt

Vad är du mest nöjd med?
Att jag gjorde alla höga knän, de var rätt dryga i slutet, jobbigare än jag hade trott. 

Skulle du göra det igen?
Nja, jag hoppas det kommer ett roligare magpass som fungerar utan att belasta händerna.

Skulle du rekommendera det till en vän?
Eventuellt.

Vad ger du passet för betyg?
2 av 5 skates!

IMG_20140320_190616

IMAG1754blogg

2 comments to DerbyLove testar Roller Derby Athletics – pass 4: Killer Core 250 Workout

  • Tack för tjusigt inlägg. Jag läste någonstans att styrkeövningar ger mest när en inte sätter övningen perfekt. Jag vet inte om det kanske är hittepå, men jag gillar tanken och det får mig att fortsätta nöta med de där övningarna som känns krångliga.

    • Intressant tanke! Såklart tjänar man nog på att nöta övningar som inte känns helt självklara, viktigt att komma ihåg. För mig handlar det mycket om att vara försiktig så jag inte satsar stenhårt på något som jag gör fel. Men att inte göra alls är ju inte en bra lösning! /Elin

Leave a Reply

  

  

  


+ 9 = femton

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge