Elin tränar off-skate (eller: sjunger cirkelfysens lov!)

Jag är väldigt mycket en periodare när det kommer till träning (såklart kommer Roller Derby vara undantaget som bekräftar denna regeln). Jag växlar mellan att fokusera på kondition och styrka, och byter favoritträning då och då.

I våras, somras och höstas föll jag för första gången för att springa (jag vill skriva löpträning här, men det skulle vara att ljuga) – jag sprang mitt livs första mil, jag besegrade backar och var allmänt bra – och sen kom vintern, mörkret och kylan och springandet avtog. Istället återförenades jag med Friskis och Svettis efter några års villfarelser, och hittade tillbaka till mer koncentrerad styrketräning. Och här trivs jag! Jag tänker även att det blir ett bra komplement till derbyn eftersom det behövs diverse muskler för att orka åka ordentligt.

IMG_20140122_180443 (1)

En favoritträning för mig har länge, länge varit skivstångsträning (eller Body Pump som det heter utanför friskis) och jag gillar fortfarande det, men efter tips från en kollega har jag fallit pladask för cirkelfys. Cirkelfys är cirkelträning med 8-9 stationer som körs tre varv. Skillnaden från skivstångsträning är att jag upplever en bättre bredd i passen, det är ordentliga styrkeövningar som varvas med snabba övningar som får upp flåset och lugnare balans och smidighetsövningar. Det är dessutom mycket övningar som involverar fler delar av kroppen jämfört med skivstångsträningen som jag upplever mer fokuserad på enstaka muskelgrupper. På cirkelfysen är det också lättare att själv justera svårighetsgraden och det passar fler eftersom det både är övningar enbart med kroppsvikt och övningar med många olika typer av redskap, istället för bara skivstång rakt igenom. På cirkelfysen har jag fått många bra övningar som jag tagit med mig när jag tränar själv i gymmet.

Så ja, vill ni prova ny träning? Prova cirkelfys! (Men boka i tid pga passen blir alltid fulla.)

Omotiverad lista över mina favoritövningar:

  • Jumping squats – tänker perfekt för derby pga benövning, flås samt aktiverar bålen!
  • Frivändningar kombinerat med axellyft, marklyft och rodd – min absoluta, absoluta favoritövning. Jag älskar frivändningar. Jag vill göra frivändningar varje dag. Om frivändningar var en person skulle jag gifta mig med hen (fast jag är redan gift.)
  • Marklyft. Älskar marklyft. Tog 40 kg sist jag tränade. Har som mål att ta mer än min kroppsvikt. HAHAHAHAHA.
  • Utfall med rotation.

Omotiverad lista över mina absoluta hatövningar:

  • Burpees. FU burpees. Vi kommer aldrig bli kompisar.

Igår tränade jag förresten hemma för första gången på århundraden. (Mindre smart pga är sjuk idag.) Jag hittade en youtubevideo som jag plågade mig igenom. Den var helt bisarrt jobbig och innehöll TVÅ olika typer av burpees (ni är varnade). Det tog mig 25 minuter att genomföra och jag gjorde allt utom övningen där man skulle hoppa upp från knästående. Det går ju inte, måste vara trickfilmat alltså.

Till nästa gång ska jag

  1. skaffa en matta,
  2. ha skor på mig pga halkade runt på svettiga fötter,
  3. göra två varv.

Vem är på!?


Annan grej: pistol squats – hur gör man? Jag trillar ju bara!?

2 comments to Elin tränar off-skate (eller: sjunger cirkelfysens lov!)

Leave a Reply

  

  

  


× 3 = tjugo sju

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge