Nya knäskydd!

Jag har som ni kanske har förstått trillat och vridit till knät ett par gånger. Det har gjort ont men varit hanterbart. Dagarna efter har jag haltat runt och tyckt synd om mig själv, sedan har det blivit bättre men jag har varit stel och öm i perioder. Igår skejtade jag igen, en vecka efter att jag trillade sist. Det gick bra men jag är i vissa lägen fortfarande lite öm och svag i knät.

Det är väl bara att inse att 1) jag behöver stärka mina knän, 2) jag ska inte snåla med mina skydd! (För tydlighetens skull dock: jag trodde att jag hade valt tillräckligt bra knäskydd, men tydligen inte. I alla fall inte för mig.)

Så igår invigdes mina splitter nya knäskydd och mina nya gaskets. Knäskydden är TSG Force III + - ett skydd som många anser vara det allra bästa. Det kändes verkligen helt annorlunda med mer skydd runtom och betydligt mer vaddering framtill. Under hade jag gaskets som håller ihop knät samt ger ytterligare ett lagers skydd.

Nackdelen med skydden är ju att de är stora. Många säger att de har svårt att göra tex crossovers med dem på och det är vanligt att de inte rekommenderas för nybörjare. Existensiell fråga: när slutar en vara nybörjare? Frågar åt en kompis.) Att de skulle vara för stora och i vägen var dock inget som besvärade mig igår. Nu körde jag inte några 27 varv eller så men jag körde en del crossovers och vi gjorde en mängd andra skillsövningar och ingen gång upplevde jag att de var i vägen. Hittills är det bara positivt alltså! (På minuslistan kan eventuellt läggas att de är långt ifrån gratis. Men jag tänker så att hela knän är ovärderligt.)

2014-05-20 (3 av 6)

Bild från Fab F’Ämme!

På tal om den andra delen då, dvs starkare knän, så körde jag ett gäng helt vanliga squats idag. Tanken är att sätta ihop ett litet program till mig själv när knät känns ännu lite bättre. För att undvika framtida skador. Jag har redan fått tips om lite bra övningar, har ni fler så tipsa gärna på! Prehab ftw!

3 comments to Nya knäskydd!

  • Linn

    Jag vet ett par riktiga derbyveteraner som avråder att ha gaskets för att ”hålla ihop” knät. Även min tidigare pt och naprapat (jag vred till knät rejält en gång). Alltså det är fine o bra o ha det under tiden då knät är väldigt svagt men de menar att gasketen förhindrar musklerna att återbygga sin styrka. Eller, man bör inte spela derby o ha gaskets flr att hålla ihop knät, det måste vara av muskelstyrka! För att undvika att överbelasta / utsätta knät för stor risk.

    När det kommer till knäskydd så tror jag inget av dom skyddar mot knästukning/vridning. Det e bara skapta för att ramla rakt framåt… Om man ramlar i en pile-up o en annan spelare fastnar med sina hjul i dina och på väg åt ett håll medan du själv ligger som en överkörd padda på golvet i en annan vinkel är det enda som kan hjälpa knät tillräckligt många små o starka muskler runtom. Beroende på kraft fart o impact förstås. Vissa skador sker hur vältränad o stark man än är och genom även de bästa skydd :)

    • Hrm, intressant om gaskets, det har jag inte hört om alls.

      Och nej, det går ju aldrig att vara helt säker mot skador, hur bra skydd man än har. Således styrketräning och prehab FTW!

  • Jag skulle säga att man slutar vara nybörjare när man är nära att ta minskills. Stora knäskydd har jag inte haft några problem med sedan jag lärde mig göra Crossovers. Jag tycker att de nästan hjälpt mig, eftersom de tvingar mig gå ännu lägre och ta ännu bättre Crossovers för att inte fastna i dem :)
    Meanie recently posted…2014!?My Profile

Leave a Reply

  

  

  


1 + = fem

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge