Om onda knän och skaderisken i roller Derby

20131123_1134421

Igår rullade jag för tredje gången. Fast det var nog första gången som kändes lite mer på riktigt. Tidigare har jag mest testat på lite, men igår ”tränade” jag i över en timme. Eller trillade runt i över en timme. Bland annat trillade jag och vred knät på ett konstigt sätt vilket känns idag. Det gör ont på insidan, det ömmar och jag har lite svårt att böja och räta ut.

Detta får mig att tänka att jag verkligen måste satsa på att bygga upp muskulaturen i benen och framförallt runt knäna. För både styrka och stadga. Visst är det så att det är riskabelt att utöva sport, det kommer vi inte ifrån. Men mycket går att förebygga genom att ta hand om kroppen och vara proaktiv med träning och teknik. Jag har sedan tidigare ganska utsatta knän och ska jag verkligen börja träna Roller Derby är det definitivt på sin plats att skicka lite extra kärlek till just mina ben och knän.

*Googlar knäövningar*

Sheena Shameless från Västerås Roller Derby bloggade om skador och Roller Derby igår. Kontentan av hennes inlägg var ungefär att ja, det är riskabelt att träna, men det är också riskabelt att leva. Fördelen med att träna är att vi ofta stärker våra kroppar och tar hand om oss själva på ett annat sätt än om vi inte tränar. Summa summarum så vinner vi på att träna i slutändan, även om det finns en viss skaderisk.

1 comment to Om onda knän och skaderisken i roller Derby

Leave a Reply

  

  

  


8 − = tre

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge